dimecres, 8 d’abril del 2009

DEBAT

Gracies al debat que hem fet i compartit aquests dies he pogut reafirmar aspectes que tenia present com altres que m’he adonat que havia de qüestionar i reflexionar. S’han qüestionat conceptes molt importants i rellevants (i molt actuals avui dia)com son: el concepte de l’autoritat, l’etnocentrisme, l’assimilació, multiculturalitat, interculturalitat, currículum, la diversitat, la rellevància pedagògica, la cultura, etc. Es centrava concretament en si el professor prenia una actitud etnocèntrica o no davant dels alumnes així com dels continguts curriculars i debatre la actitud que prenien els alumnes amb el professor on la convivència a l’aula es podia trobar amb conflictivitat o no.

Aquest cas plantejat es de molt interès pel nostre aprenentatge i molt pràctic ja que es una situació que actualment ens podem trobar per la diversitat que tenim a les aules. Aquesta diversitat cultural es descobreix per mitjà del contacte i de la comparació, i els contactes que es manifesten fa que la cultura evolucioni i la identitat de cadascú es faci mes ferma. Per tant, des d’el meu punt de vista és molt important prendre una concepció constructivista del aprenentatge , on aquest aprenentatge ha d’estar basat en qüestions, en conflictes de forma que amb aquesta metodologia s’arribi a portar a terme un treball cooperatiu, d’aquesta manera es donarà lloc a un model d’organització mes adient. El currículum ha se ser obert i flexible i comú, on ha de donar lloc a un diàleg entre cultures.

A l’espai del debat ha estat molt enriquidor (encara que a vegades crec que ens reiteràvem moltes vegades) i s’ha adquirit un aprenentatge significatiu davant del tema que se’ns plantejava. Els diferents punts de vista i la objectivitat i transparència ha donat en moltes vegades un aclariment d’allò que teníem dubtós. Es important fomentar els espais de conversa i on la veu de les minories es puguin sentir.

En algunes situacions he trobat alguna dificultat sobre tot el plantejament del que és etnocèntric o no, ja que influeix molt el nostre origen, cultura, pensament., i l'objectivitat aplicada.
Encara tenim molt de camí per fer i saber aplicar correctament una educació compensatòria, crec que es la manera mes plena per ajudar a la plena integració escolar dels alumnes i potenciar la interculturalitat. Hem de treballar a favor d’aquesta (la interculturalitat) on la qualitat ha d’anar per davant de la quantitat respecte a l’educació, per tant he arribat a la conclusió de que s’ha de potenciar el projecte de centre i la seva línia d'actuació.

Per tant el respecte per la diferencia, la pluralitat, el multiculturalisme i la ètica són elements fonamentals de la tolerància per poder fundar una societat madura on la democràcia sigui part de la cultura. L’educació actual s’ha d’estructurar en els pilars d’aprendre a conèixer, aprendre a fer, aprendre a conviure i aprendre a ser.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada